Digital painting to fenomen artystyczny, który po 2000 roku stał się bardzo popularny. Z czasem miało się wrażenie, że malarstwo cyfrowe wyprze malarstwo tradycyjne. Tak jak telewizja miała zabić radio. Setki artystów przeszło z działań analogowych na cyfrowe. Ale gdzieś pod koniec 2022 roku pojawiły się czarne chmury. Internet zalewać zaczęła “sztuka” generowana przez AI. Ja sam, artysta analogowy z ciekawością testowałem MidnightJourney. Nazwa dobra bo jak zacząłem o 21:00 to skończyłem o 2:00. Pokażę Ci stan na 31 sierpnia 2023. A potem w kolejnych latach będę dopisywał nowe akapity.
Artysta w Digital Painting dostaje 12.000 zł na rękę!
Pierwszy raz poważniej przyjrzałem się malarstwu cyfrowemu gdzieś koło roku 2005. Prowadząc szkołę rysunku przysłuchiwałem się różnym głosom. Siedziałem i robiłem korektę kandydatom na architekturę. Temat mieliśmy z cyklu science fiction. Dwie osoby przekonywały się nawzajem:
– Wiesz… jak umiesz dobrze digital painting to bez problemu znajdziesz robotę za 12.000 zł na rękę. Takie jest zapotrzebowanie. I rzeczywiście w tamtym czasie płacono nieźle. Czy aż tyle? Nie wiem. Ale mogło tak być. Nie mniej rynek wtedy gwałtownie przyspieszył.
A temat który wtedy rysowaliśmy wyglądał tak:
Architekci uciekają do game devu
To był szok dla całego środowiska architektonicznego. Otóż gdzieś w okolicach 2009-2010 roku zaczęli pojawiać się studenci architektury, którzy zarzucali ten kierunek na rzecz concept artu.
Forpocztą takiego działania był mój “kolega” z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej – Tomasz Bagiński. Kolega napisałem w cudzysłowie ponieważ ja Jego znam ale on mnie nie 😉
Ja byłem o rok starszy. Już wtedy prowadziłem kurs na architekturę. Prace p. Tomka wisiały w gablocie przy sali technik komputerowych. Był to rok 1996. Z wypiekami na policzkach widziałem jak pojawiły się wydruki pracy “Rain”. Wtedy wydawało się to ciekawostką, jakąś wariacją ale groźne nie było.
Na krótko…
Już w okolicach 2003 roku prawie nikt nie zamawiał wizualizacji odręcznych. Sam przekonałem się, że komputery nabierają mocy. Digital Painting wtedy nie istniał. Przynajmniej w takim wymiarze jak teraz i na rynku polskim.
Terminator rysuje Terminatora
W 2009 roku pracę w szkole rysunku Domin zaczął Terminator. Tak mówiliśmy o Michale Sztuce. Rok potem Michał przychodzi do mnie i pyta czy dam mu zielone światło w zakresie digital painting. Ponieważ ja bardzo życzliwie patrzyłęm na rozwój tej nowej techniki malarskiej to powiedziałem żeby działał. Nazwaliśmy to Dominowo Digitalowo.
To właśnie Michał, Cinek, Cinot i inni zaczęli rewolucję malarstwa cyfrowego. Zaczniemy jednak od próbnego egzaminu dla kandydatów na architekturę. Tematem było “Zaprojektuj maszynę która mogła być koncepcją do Gwiezdnych Wojen”. Michał wykonał taką pracę:
W tamtym czasie wykonywaliśmy na kursach rysunku w pracowni Domin masę takich ćwiczeń. Było to spowodowane tym, że egzamin na architekturę co pewien czas sięgał do Concept Artu. I tak w 1995 roku pojawił się temat “Maszyna licząca” na bazie Stanisława Lema. Potem było “Miasto przyszłości”, Serapeum” i inne. To była prawdziwa woda na młyn.
Wystarczyło tylko kupić sobie sprzęt do Digital Painting i zaczęły powstawać takie cuda:
Los był przesądzony! Wchodzimy w Digital Painting bo to ma wielką przyszłość.
Jeszcze nie wiemy, że nadciągają czarne chmury …
Ale na razie jest rok 2010 i zaczynamy nową erę. W 2014 roku wymyśliłem sobie, że digitalowe ramię Domina będzie nosiło nazwę Creativity. Dlaczego takie? Bo współcześnie jeżeli chcesz założyć nową firmę to zaczynasz od wyszukania domeny. Warto bowiem mieć domenę .pl i/lub .com
Michał Sztuka staje się pierwszym “prezesem” Creativity choć formalnie jest to nadal część Domina.
Równolegle nadal rysujemy ulubioną techniką concept artowców – flamastrami. A oto jak Terminator rysuje Terminatora. Michał miał u nas taką ksywę ponieważ jak zapisał się w 2007 roku na kurs rysunku to wchodził do pracowni w skórzanej kurtce i czarnych okularach. Do złudzenia przypominał Terminatora w którego wcielił się Arnold Schwarzenegger. Taki film zostawił u nas Michał:
Rozwój techniki Digital Painting trwał w najlepsze. Powstawały materiały, które wiele osób uznawało w tamtym czasie za śiatowej klasy. Jeden nawet udało nam się utrwalić. Była to pokazówka jak malować statek kosmiczny w digital painting:
Digital Painting – na co się dzieli
W zasadzie pytanie powinno być zadane trochę inaczej. Na co się dzieli Concept Art – ponieważ technika, jak to technika służy do narysowania wszystkiego. Natomiast utarło się, że digital painting trochę równa się concept art.
Character Design – tworzenie postaci
Tutaj zaczniemy od ilustracji z naszych zajęć w Creativity. Michał pokazuje co to jest character design na tym obrazku:
Mamy tutaj koncepcje różnego kształtowania “outfitu” rycerza. Jako model wykorzystany został sam autor. W tej twórczości trzeba wykazać się kilkoma kompetencjami:
- trzeba oczywiście dobrze malować cyfrowo – żelazo ma wyglądać jak żelazo o draperie jak draperie
- trzeba mieć wiedzę merytoryczną – w tym przypadku z zakresu sztuki wojennej średniowiecza
- musisz znać anatomię ludzkiego ciała – tego trzeba nauczyć się na pobocznych kursach
Oczywiście tu należy dodać, że nawet w profesjonalnym świecie jest coś takiego jak zżynanie z cudzych zdjęć i fotek. Oczywiście artyści nadają temu jedwabiste słowo – wykorzystanie referencji. O etyce takiego działania napiszę później.
Propsy – tak, tak … wiem co to przypomina 😉
Kolejnym działem w digital painting jest malowanie przedmiotów. Jest to cholernie duży dział. W zasadzie można powiedzieć, że jest to takie wzornictwo przemysłowe.
Docelowym miejscem gdzie wszystkie stworzone przedmioty, ludzie, budynki trafią jest realistyczna gra komputerowa albo hiperrealistyczny film. I to musi wyglądać znakomicie. Nie ma tam miejsca na niedoróbki choć nie musi to być aż tak dokładnie jak żądał by tego realny świat.
[Hiper – oznacza “nad” czyli hiperrealistyczny = nadrealistyczny. Wszystko co jest lepsze, i mało realne żeby pojawiło się w takiej formie można wrzuć do jednego wora nadrealizmu]
Jak w Dominowo Digitalowo pracujemy w tym przypadku.
Zaczynamy od nauki rysunku tyle, że cyfrowego :
Na prezentowanym obrazku masz sekwencje działania w digital painting. Jest to działanie u podstaw tej twórczości. Po kolei:
- Na początek wybiera się kolor i rodzaj “pędzla” – w tym przypadku wybrany został kolor drewna.
- Autor wykonał rysunek krzesła tak jak zrobiłby to artysta analogowy
- Kolejnym etapem jest widoczne tu zrobienie palety barwnej
- Dalej maluje się z obserwacji – to krzesło stało się elementem wyposażenia – jest traktowane jako martwa natura
Kiedy artysta cyfrowy pozna narzędzie zaczyna projektować. To co potrzebne jest w zleceniu : plecaki, latarki, noże czy karabiny. Taki materiał robiony jest u nas:
Czas przejść do Enviro Design
Trzecim działem twórczości w Digital Painting będzie szeroko rozumiany krajobraz.
Kiedy popatrzysz na screeny z Cyber Punka najczęściej nie zdajesz sobie sprawy, że tam wszystko musiało być wymyślone. Całe miasto! W ogóle taki gigant jak Cyber Punk to geniusz przestrzenny. Tam z tyłu siedziały jednak dziesiątki twórców które liznęły architektury i urbanistyki. Szerzej poruszę ten temat w kolejnym akapicie.
Przypatrz się temu obrazkowi Michała Sztuki:
Mamy tu idącego sobie Assazina. Mamy też fajną architekturę. Jak popatrzysz na to co się dzieje na trzecich planach to wyczujesz logikę przestrzeni. Właśnie to daje architektura w concept arcie i w digital painting.
Star Ship concept
To można byłoby podpiąć pod propsy ale środowisko rysowników koncepcyjnych wydziela akurat ten dział jako osobny. Tworzenie statków kosmicznych dla wielu osób jest i fajne i kreatywne. Zobacz jak rodził się Starship z filmu, który widziałeś wyżej:
Na początku był próbny egzamin na architekturę:
Warto popatrzeć na szczegóły tej pracy. Mamy tam nazwisko Michała – Sztuka. Potem oznaczenie ile czasu ta praca była robiona – Tak! Tylko 95 minut a format B2 czyli 50×70 cm. Jest też moja ocena 90/100 pkt. Ten rysunek trafił do naszego archiwum gdzie mamy … 42.127 skanów. Niewiarygodna liczba. Tyle nazbieraliśmy przez 30 lat! Teraz służy to kolejnym pokoleniom rysowników.
Michał był bardzo dobry i pracowity. Takich wyłapuję do pracy w Dominie. Ja muszę mieć zajebistą kadrę.
Z czasem poprosiłem go o przygotowanie materiału pomocniczego do zajęć i powstało to:
No a dla Dominowo Digitalowo powstała wersja w digital painting:
Tu też warto przyjrzeć się szczegółom. Widzimy tu pierwsze logo Creativity. Następnie w prawym dolnym rogu jest oznaczenie daty. A całość tworzy spójność z pokazywaną wyżej strzelbą.
Concept art się nie zawali i nie musi się włączać – czyli dlaczego digital painting ściąga architektów i designerów.
Teraz już masz pewien obraz sprawy ale jest jeszcze jedna rzecz.
Kandydaci na architekturę mają spaczony obraz tego co będzie na studiach. Myślą, że będzie tam mnóstwo kreacji a z roku na rok jest jej coraz mniej. A coraz więcej dochodzi głosów, że w prawdziwym życiu architektura jest bardzo odpowiedzialna. W świecie realnych finansów każdy błąd kosztuje architekta duże pieniądze. Natomiast w świecie cyfrowym nic się nie zawali a błędy można poprawić w każdej chwili. Za to możliwość kreacji – nieograniczona.
Znów posłużę się Cyber Punkiem – tam przecież zrobione jest całe miasto! I to jak!!! W kolejnym akapicie napiszę dlaczego architektura jest tak przydatna gdy zamierzasz bawić się w digital painting.
Podobnie jest z designerami. Żeby produkt wszedł w użycie musi przejść całą masę filtrów. Oprócz tego, że musi być piękny musi też funkcjonować. W game dev nie musi 🙂
Digital Painting a architektura – dlaczego warto iść na architekturę?
Architektura ze względu na swoją interdyscyplinarność daje duże przewagi kreatorom w sztuce koncepcyjnej do gier i filmów. Oto przedmioty, które na to wpływają:
- rysunek – tu poznaje się zasadę analizy struktur wewnętrznych – architekt widzi okiem rentgenowskim – widzi na wylot to bardzo przydatna cecha. Poza tym ma na lekcjach rysunku wszystko – postać, drzewa, samochody, krajobraz, teorię kolorów
- historia budowy miast – niezwykle przydatne – jeżeli postać z gry np. Assasin idzie miastem średniowiecznym to architekt wie doskonale co to oznacz
- Turbo 😉 – tak studenci nazywają Teorię Urbanistyki – tu komponuje się całe miasta – i teraz widzisz dlaczego przewagę w Cyber Punku będzie miał architekt
- Konstrukcje – niby w grze mało potrzebne ale to tylko złudne przeświadczenie. Słup musi być pod słupem! Tak nasze oko widzi na co dzień. Kiedy pracujesz w digital painting musisz to zachować!
Star Wars i Wiedźmin – nasi tu byli!
Oglądałem kiedyś film “Królewna Śnieżka i Łowca”. Czasami zostaję aż do napisów końcowych. W tym przypadku chciałem przeczytać gdzie kręcone były zdjęcia. Kiedy pojawił się dział “concept artist” wyświetliła mi się Magda (Nazwiska nie podaję bo autorka mogłaby sobie tego nie życzyć). Było to 10 lat po opuszczeniu u nas kursu rysunku.
CDN
Digital Painting a działalność w 3D
Sam digital painting nie wystarczy, trzeba wejść w 3D … CDN
Midjourney – dokąd zmierzamy – zmierzch digital painting?
No nie powiem, przestraszyłem się tego … CDN
Etyka wykorzystania cudzej pracy
Zrobiła się afera – jak tak można wykorzystywać cudze prace do tworzenia … CDN
Dominatica – uniwersum wszystkich uniwersów
Lortum – waluta światowa?
Niezwykle ciekawy projekt – waluta całego wszechświata? … CDN